Partnerzy serwisu:
Pasażer

Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
13-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Nightjetem z Berlina do Paryża i Brukseli z ÖBB
fot. ÖBBWnętrze wagonu NightJet
Austriackie koleje państwowe uruchomiły jedno z najważniejszych kolejowych połączeń nocnych w Europie. Na razie jedna para połączeń z Berlina od poniedziałku do soboty kursuje co drugi dzień do Paryża, a co drugi – do Brukseli. W planach jest zagęszczenie rozkładu jazdy.

Pociąg do stolicy Francji kursuje w poniedziałki, środy i piątki, a do stolicy Belgii – we wtorki, czwartki oraz soboty. Oba warianty wyruszają o 20.18 z berlińskiego dworca głównego. Poprzez Halle i Erfurt docierają do Frankfurtu nad Menem. Pociąg NJ 40424 do Paryża przez Strasburg dociera do stacji docelowej (Paris Est) o 10.24 następnego dnia, a NJ 424 do Brukseli (Bruxelles Midi) przez Mainz, Koblencję, Bonn, Kolonię, Akwizgran i Liege – o 9.56. Kursy powrotne odjeżdżają z Paryża i Brukseli odpowiednio o 19.12 i 19.03, by zakończyć bieg w stolicy Niemiec o 8.26.

Powstaje szkielet sieci europejskiej

Operatorem są austriackie koleje państwowe ÖBB. Spółka deklaruje troskę nie tylko o wysoki standard podróży (do obsługi połączeń skierowano najnowsze wagony w taborze), ale także o przystępność cenową. Ceny biletów na miejsce siedzące zaczynają się od 34,90 euro, a na kuszetkę – od 79,90 euro. Nocne pociągi mają przekonywać do siebie również sprawnym dojazdem do centrów metropolii, a także neutralnością klimatyczną – oba czynniki stanowią ich przewagę nad samolotami.

Przewoźnik chce, by nowe, prestiżowe połączenia – wraz z pociągami łączącymi Paryż i Brukselę z Wiedniem – utworzyły szkielet nowej sieci transeuropejskiej sieci pociągów nocnych. Renesans zainteresowania pociągami nocnymi, które poprzednio niemal w całości ustąpiły miejsca transportowi lotniczemu, to trend obserwowany w Europie od kilku lat. ÖBB intensywnie promują utworzoną właśnie dla połączeń nocnych markę NightJet, inwestując w przeznaczony do obsługi pociągów tej kategorii luksusowy tabor.

Czy nocna kolej ma przyszłość?

Zaniedbywanym wcześniej segmentem rynku zaczęli interesować się ponownie zarówno zadomowieni na rynku przewoźnicy państwowi (np. Koleje Szwedzkie), jak i nowe w branży podmioty (np. holenderski startup European Sleeper). Wsparcie dla kolejowych przewozów nocnych deklaruje Komisja Europejska. W wielu przypadkach przeszkodą jest jednak brak odpowiedniego taboru – przez lata przewoźnicy nie inwestowali w wagony sypialne i kuszetki. Również bariery wejścia na rynek przewozów międzynarodowych (także w przypadku pociągów dziennych) bywają oceniane jako zbyt wysokie.

Odjazdowi pierwszego pociągu w poniedziałkowy wieczór nadano uroczystą oprawę. W ceremonii na dworcu Berlin Hauptbanhof wzięli udział prezesi zaangażowanych w przedsięwzięcie narodowych przewoźników z Austrii, Niemiec, Francji oraz Belgii, przedstawiciele władz państwowych Francji oraz Niemiec, a także landu Berlina. Jak podkreślili, kolej ma być przyszłością podróży na krótkie i średnie odległości między miastami w Europie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Pasażer

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Ignacy Świderski, Piotr Rachwalski 15 sierpnia 2023

Nowy pociąg Warszawa - Kijów nie będzie dotowany

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Pasażer

Mocne nocne. Jaka sieć połączeń nocny dla Polski? (mapy)

Ignacy Świderski, Piotr Rachwalski 15 sierpnia 2023

Nowy pociąg Warszawa - Kijów nie będzie dotowany

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5